Smördegskaka


Det här är egentligen ett recept på Dubbletter med citronkräm, men citronkrämen ville inte som jag ville så jag kallar helt enkelt kakan för smördegskaka. Den går fort och smidigt att göra men är något speciell i smaken. Men att gå och småsnylta på degen i kylen är inte helt fel!

Smördegskaka
200 g smör
1 dl socker
0,5 dl potatismjöl
3,3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
strösocker att strö över
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda socker, potatismjöl, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Hacka i matfettet och arbeta ihop till en fin deg. Slå in degen i plastfolie och låt den vila i kylen i minst en timme.
Kavla ut degen och tag ut kakorna med ett runt mått (jag använde ett glas). Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt och grädda i 5-7 minuter på nedersta falsen.
Strö socker över kakorna medan de fortfarande är varma.

Kommentarer
Postat av: Vic

Sv: Åh, tack tack! Kikade igenom lite på din blogg nu och himmel vad den föll mig i smaken! Ska garanterat börja följa den!

2011-01-18 @ 17:16:58
URL: http://etoiles.blogg.se/
Postat av: It's Emmi

Va gott det ser ut :) Jag tror att jag skulle göra några liknande någon gång men de gick typ sönder och allt möjligt, haha :D

2011-01-18 @ 17:43:13
URL: http://itsemmi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0