Semlor

Igår bakade jag som sagt ett gäng semlor. Något som blev uppskattat av både mina föräldrar och sambon. Själva semlebullarna var mer kompakta än de som köps i affären och därmed blev de både godare och nyttigare, dvs fria från konserveringsmedel. Receptet kommer från Kalasgott.

Semlor

Bullar: (16 st)
100g smör
5 dlmMjölk
0,5 tsk kardemumma, krossade kärnor
50g jäst
1 dl strösocker
0,5 dl vit sirap
1 nypa salt
12-14 dl vetemjöl special

1 ägg uppvispat med 1 msk mjölk

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk samt kardemumma. Värm tills fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör om så att den löser upp sig. Blanda ner socker, sirap och salt. Tillsätt lite i taget av mjölet och knåda degen fin och smidig. Gärna i maskin. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 30 min. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 24 lika stora bullar. Rulla varje bulle rund och slät. Låt jäsa övertäckta i ca 40 min. Pensla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i 225 grader, ca 8-10 min.

Fyllning: (4 portioner)
75g mandelmassa
3 msk vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
Inkråmet från de fyra semlebullarna

2,5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
florsocker

Mixa mandelmassa, grädde, vaniljsocker och inkråmet från bullarna till en slät mandelsmet. Vispa grädden fluffig tillsammans med vaniljsocker. Fyll bullarna med mandelsmeten och spritsa grädden runt om hålet. Lägg på locket och pudra över lite florsocker.

Kommentarer
Postat av: Johanna

oh så gott! Får kanske springa iväg och köpa en till mig och en till min kompis!

2011-02-05 @ 16:07:02
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Barnens Hjältar

Åh, kanske skulle köpa grädde och mandelmassa, har några hembakta kardemummabular i frysen :-)

2011-02-10 @ 14:38:51
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0