Pannacotta med stjärnanis och kanel




På nyårsafton fick jag smaka denna ovanliga pannacotta. Med en svag smak av lakrits och kanel blev jag helt tagen, trots att jag inte ens tycker om lakrits. Jag rekomenderar den varmt och hoppas att ni blir nöjda med resultatet.

Pannacotta med stjärnanis och kanel
(4-6 portioner)
2 st. kanelstänger
3 st. stjänanis
1,5 dl vispgrädde
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 gelatinblad
3 dl yoghurt av medelhavstyp (10%)


Sås:
250 g tinade hallon
2 msk honung

Stöt kanelstänger och stjärnanis grovt. Blanda samman med grädde, socker och vaniljsocker och koka upp under omrörning i en minut. Ta av kastrullen från plattan och låt gräddblandningen stå och dra i 15 minuter. Sila bort kryddorna.
Blötlägg två gelatinblad i kallt vatten i fem minuter. Krama ur gelatinbladen och smält samman med 0,5 dl av gräddblandningen. När gelatinbladen smält, häll i resten av gräddblandningen och rör samman med yoghurt.
Häll pannacottan i  portionsformar och ställ in i kylen. Låt pannacottan kylas i minst fyra timmar.

Vid servering mixas hallon och honung och hälls över pannacottan.

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

åh mums vad gott det där lät!

2011-02-01 @ 21:36:12
URL: http://pyttis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0