Kolakaka med ingefära

Jag tycker att det alltid är bra att ha en kaka hemma om det kommer gäster. Då jag har en ledig dag har jag passat på att baka en kolakaka med ingefärssmak. Den är riktigt smarrig och rekomenderas varmt att prova.

Kolakaka med ingefära
100 g smör
1 dl socker
2,5 msk ljus sirap
2,25 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära


Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman smör, socker och ljus sirap. BLanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och ingefära och vispa samman med smeten. Häll ut degen på bakbordet och knåda samman. Dela degen i två delar och varje del till en längd. Lägg på bakplåten och platta till längderna med fingrarna.
Grädda mitt i ugnen i 12-15 min tills de fått fin färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0